Mail ons: info@oranjeverenigingkesteren.nl

4/5 mei

Herdenking 4 mei 2021

Helaas moeten we 4 mei de herdenking dit jaar wederom sober houden met een beperkt aantal deelnemers. We houden een herdenking zoals elk jaar bij het graf van Johannes van Zanten. Hij heeft zich tijdens de Tweede Wereldoorlog op bijzondere wijze ingezet voor de vrijheid. Voor hem waren er wat dat betreft geen grenzen. Met risico voor eigen leven zette hij zich in voor gerechtigheid, voor het verkrijgen van distributiebonnen voor voedsel voor onderduikers, voor ondersteuning van de geallieerden en waar hij maar mogelijkheden zag saboteerde hij acties van de Duitse bezetter. Op 22 november 1944 werd hij opgepakt en na gruwelijke ondervragingen door de Duitse SS werd hij op 2 december 1944 zonder enige vorm van proces geëxecuteerd op de Willem III kazerne te Apeldoorn. Zijn inzet voor de vrijheid, onze vrijheid zullen we nooit vergeten.

Oorlogsgraven

Naast het monument van Johannes van Zanten zijn er nog twee oorlogsgraven op de oude begraafplaats aan de Nedereindsestraat in Kesteren. Het zijn de graven van W. van Vlaanderen en F. van de Wetering. Door de onderwaterzetting van de Betuwe door de Duitsers in december 1944 moest iedereen uit Kesteren evacueren. Terwijl het gebied nog onder water stond gingen begin maart 1944 van Vlaanderen en van de Wetering terug naar Kesteren om thuis poolshoogte te nemen, zoals ook wel anderen stiekem deden. Het was nog altijd bezet gebied. Van Vlaanderen en van de Wetering hadden pech. Ze werden opgepakt door Hollandse SS-ers en na een kort proces werden zijn geëxecuteerd. Ook bij deze graven leggen we jaarlijks samen met de gemeente bloemen. Zo houden we de herinnering aan de oorlog tot op de dag van vandaag levend.

Samen herdenken

Van de herdenking op 4 mei worden ook dit jaar weer opnamen gemaakt net als bij de herdenkingen in de andere dorpen van onze gemeente. Op 4 mei kunnen jullie deze beelden zien op het YouTube kanaal van de gemeente.

Hopelijk kunnen we volgende jaar weer samen 4 mei herdenken in het besef dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.