Mail ons: info@oranjeverenigingkesteren.nl

4/5 mei

Uitnodiging

Voor de Herdenkingsbijeenkomst op 4 mei a.s. rondom het graf van Johannes van Zanten op de oude begraafplaats aan de Nedereindsestraat te Kesteren.

*************************************************************************************

19.15 uur       Verzamelen bij de ingang van de begraafplaats

19.30 uur

• Gezamenlijk naar het graf van Johannes van Zanten
  • Inleidend woord door Gerard Nieuwenhuis namens 4/5 mei comité
  • Kinderen van de basisscholen de Wegwijzer, Het palet, Het kompas en de Sebaschool dragen een gedicht voor
  • Fanfare Kesteren speelt een koraal
  • Toespraak wethouder Herma van Dijkhuizen namens de Gemeente Neder- Betuwe
  • Bijdrage van het Kesterens Gemengd Koor

20.00 uur

• Taptoe gevolgd door 2 minuten stilte
  • Fanfare Kesteren speelt de eerste regel van “het Wilhelmus”
  • Aanwezigen zingen het 1e en 6e couplet
  • Kransen en bloemen worden gelegd
  • Bijdrage van het Kesterens Gemengd Koor
  • Fanfare Kesteren speelt slotkoraal
  • Slotwoord door Gerard Nieuwenhuis namens 4/5 mei comité

Na afloop is er een kopje koffie in Ons Dorpshuis, Kesteren

Oorlogsgraven

Naast het monument van Johannes van Zanten zijn er nog twee oorlogsgraven op de oude begraafplaats aan de Nedereindsestraat in Kesteren. Het zijn de graven van W. van Vlaanderen en F. van de Wetering. Door de onderwaterzetting van de Betuwe door de Duitsers in december 1944 moest iedereen uit Kesteren evacueren. Terwijl het gebied nog onder water stond gingen begin maart 1944 van Vlaanderen en van de Wetering terug naar Kesteren om thuis poolshoogte te nemen, zoals ook wel anderen stiekem deden. Het was nog altijd bezet gebied. Van Vlaanderen en van de Wetering hadden pech. Ze werden opgepakt door Hollandse SS-ers en na een kort proces werden zij geëxecuteerd. Ook bij deze graven leggen we jaarlijks samen met de gemeente bloemen. Zo houden we de herinnering aan de oorlog tot op de dag van vandaag levend.

Foto-impressie dodenherdenking 4 mei 2023